Door op 28 april 2013

Schriftelijke vragen m.b.t. het plaatsen van woon- en pakwagens bij de kermissen in Hansweert en Yerseke.

Reeds in 2011 is door het college aangegeven dat er geen bezwaar bestond tegen het plaatsen van dergelijke wagens bij de kermis in Hansweert.

Al sinds 1897 wordt in Hansweert rond de Paasdagen een kermis georganiseerd. Een jarenlange traditie waar de inwoners van het dorp trots op zijn. Het verwijst niet alleen naar het roemrijke verleden van het dorp, het staat ook symbool voor de bijzondere positie die het dorp inneemt in de regio.
De kermis in Hansweert is immers op zondag geopend. De kermis is daarmee onderdeel van de eigenheid en eigen identiteit van Hansweert.
Heden ten dage wordt de kermis niet meer door de plaatselijke horecabedrijven georganiseerd, maar is een gemeentelijke activiteit. Sinds een aantal jaren wordt de kermis, in opdracht van de gemeente Reimerswaal, georganiseerd door kermisorganisatiebureau Duursma.
De gemeente wijst niet alleen de locatie van de kermis aan, maar bepaalt ook de locatie voor de woon- en pakwagens, waar de exploitanten tijdens de kermis wonen. Waar tot voor enkele jaren geleden deze woon- en pakwagens in de nabijheid van de kermis geplaatst konden worden, werden de exploitanten de laatste jaren verplicht deze wagens te plaatsen op het vrachtwagenparkeerterrein bij de sporthal in Kruiningen. Een locatie op 8 kilometer rijden van de kermis in Hansweert